Hľadať

Frank Jalšovský otvoril novú cestu vo výtvarnom umení

Frank Jalšovský otvoril novú cestu vo výtvarnom umení

Frank Jalšovský – grafik, majster precíznej elegantnej kresby. Narodil sa a vyštudoval na Slovensku.  Svojimi originálnymi dielami poukazuje na silné prepojenie človeka s vesmírom, čím otvoril novú cestu vo výtvarnom umení. Vyše 22 rokov žil a tvoril v Kanade. Mimoriadne úspešne sa etabloval v umeleckom svete. V súčasnosti žije na Slovensku.

Emigrovali ste do Kanady splniť si svoj sen – silnú túžbu voľne cestovať po svete…
Naozaj išlo o sen. Videl som z výšky most, ktorý sa končil v krásnych ihličnatých lesoch. Raz, keď som čakal v dlhom rade v Bratislave na výjazdnú doložku do Rakúska, čo bolo bežné pred rokom 1989, tam stál aj jeden dôchodca. Dali sme sa do reči, povedal mi, že chce ísť navštíviť svoje deti do Vancouveru. Ja som o Vancouveri síce počul, ale toto mesto pre mňa nič neznamenalo. Ako sme tam tak štyri hodiny čakali – človek všeličo porozpráva, ale aj sa dozvie – nás tento milý pán pozval k sebe na návštevu. Ukázal nám knižky a prospekty, v ktorých som videl Vancouver, no najmä ma šokoval pohľad na obraz mosta z môjho sna – Lions Gate Bridge. Bolo to na neuverenie. O dva roky neskôr som na ňom stál a cítil som, že Vancouver je pre mňa to pravé miesto.

small

V Kanade je viac umeleckých skupín združujúcich výtvarníkov, ktorí používajú hĺbkotlačové techniky. Ako sa vám podarilo presadiť sa?
Samozrejme, hneď som sa nepresadil. Zo začiatku som pracoval aj manuálne a popri tom som rozbaľoval svoje portfólio na viacerých miestach. Mnohí odborníci hodnotili moje práce – technicky boli podľa nich výborné. Dnešná grafika, to je zväčša „computer generated“, tvorba prostredníctvom fototransférov a automatických  systémov. Aj v Kanade je pomaly raritou, aby niekto ešte robil klasické techniky starých majstrov, či už mezzotintu, suchú ihlu či aquatintu. Tieto klasické techniky boli moje šťastie, lebo som nimi zaujal. Prijali ma do Malaspina Printmakers Society (najvýznamnejšie združenie grafikov v Kanade, pozn. red.) a po rokoch som sa stal aj členom jej predstavenstva. Ďalšie dvere vo svete mi otvárali získané ceny a certifikáty. Čoraz častejšie sa objavovali články v časopisoch, novinách aj dennej tlači. Nestačil som robiť workshopy. Dnes mám vo Vancouveri do 30 žiakov, ktorí robia výlučne tieto klasické techniky.

small_1

Ako jediný Slovák ste uvedený v Encyklopédii najlepších žijúcich umelcov sveta (Encyklopedia of living artists) práve za grafické techniky. Ktoré dielo je zastúpené v tejto encyklopédii?
Ide o moje vrcholné dielo „Genesis“, ktoré mi prinieslo mnoho ocenení. Najnovšia, v poradí 30. cena, je z tohto leta z prestížnej medzinárodnej súťaže výtvarného umenia v Taliansku, „Perla dell Adriatico“.  Podobne oceňované dielo je „Pocta Leonardovi“, ktoré je tiež uvedené v tejto encyklopédii.

Čo potrebujete k tomu, aby vaša inšpirácia dostala konkrétne kontúry?
Inšpirácia prichádza samostatne, nezávisle na okolí. Mám rád pokoj a tichú hudbu. Určite nemôžem opomenúť primeraný strojový park. Skrátka vlastný priestor, o ktorý sa nemusím s nikým deliť- ten mám konečne v mojom  bratislavskom ateliéri. V Kanade som nemal takéto šťastie. Tam som musel po niekoľkých hodinách práce vyčistiť stroj i priestor, lebo som sa oň delil s viacerými výtvarníkmi. Keďže asociácia, ktorá tento priestor poskytla, má vyše 400 členov, bol dosť veľký problém získať priestor i pokoj na tvorbu. Riešil som to tak, že som pracoval po nociach, prípadne dva dni v kuse. Vtedy som bol v štúdiu sám. Mali sme aj prísne pravidlá, ktoré sme rešpektovali, ako napríklad, že každý si musel po sebe upratať. Konkrétne pre mňa to v praxi znamenalo, že samotná príprava na prácu mi zabrala asi 2 hodiny; pracoval som 2 dni a potom som asi 3 hodiny čistil stroje a stoly, aby  priestor ostal v poriadku.

small_2

Zostali ste verný grafickým technikám starých majstrov – mezzotinte a aquatinte, čo je v dobe počítačov veľká vzácnosť. Ako ste dospeli k takémuto rozhodnutiu, ktoré vám prinieslo obrovské úspechy?
Krátko po skončení VŠVU som postrehol, že mnoho grafikov podľahlo módnemu trendu, počítačom. No mňa očarila technika hĺbkotlače, čo nie je jednoduchá niekoľkominútová záležitosť. Napr. len moje dielo „Genezis“, dnes ovenčené desiatkami cien, som ryl do kovu asi 1,5 roka. Rovnako na mojom diele „Vek múdrosti“ som pracoval niečo vyše roka. Asi má zmysel zostať verným týmto technikám, pretože ako som sa nedávno dozvedel, v Amerike začínajú vznikať nové kluby zberateľov grafickej techniky mezzotinta. Ich členovia si navzájom tieto grafiky vymieňajú a tak zveľaďujú svoje zbierky. Majú sa čo obracať, lebo nás – takýchto grafikov „klasikov“ – je len niekoľko. V Európe som zatiaľ o takomto klube nepočul – čo je paradoxné vzhľadom na európsku históriu umenia. Verím, že sa semienko tejto myšlienky už čoskoro niekde zaseje aj v Európe. Aj moje ďalšie dielo plánujem vytvoriť práve mezzotintou alebo aquatintou, čiže tradičnými hĺbkotlačovými technikami.

Vaše diela sú ovenčené mnohými cenami. Ocenenia ste dostali aj od najväčších kapacít z oblasti výtvarného umenia. Vaša jedinečná vízia sveta osloví a očarí každého, kto sa k nej priblíži aj dušou…
Chcel som, aby moje diela priniesli každému harmóniu a pohodu, ktorú dnes všetci hľadáme s obrovským nasadením, a v tej rýchlosti času prehliadame.

small_3

Kanada vám nesplnila len sen o moste, ale dala vám možnosť naplno si užiť život. Precestovali ste takmer celý svet a nabrali mnoho inšpirácií…
Bol to aj môj únik zo sveta. Cestoval som päť až sedemkrát v roku a boli to cesty, ktoré môžem smelo nazvať expedíciami – či už do hôr, alebo k moru. Prešiel som národné parky od Vancouveru po Aljašku, potápal som sa asi vo všetkých moriach tropického pásma – medzi živočíchmi vo veľkých hĺbkach. No podarilo sa mi zažiť môj vlastný „ôsmy div sveta“, ako ho ja nazývam – vidieť v noci žiariace ľadovce. Plávali sme asi tridsať kilometrov od brehu, a dva metre od ľadovca som videl mesačným splnom osvetlený ľadovec, ktorý mal v hĺbke zvláštne zelenkavé svetlo. Všetci na palube sme mali slzy na krajíčku od dojatia nad toľkou krásou. Bol to fascinujúci jav, čo som zachytil aj na mojich grafikách.

Autor o svojej inšpirácii

Genesis – vnútorné pnutie – výsledok spojenia človeka s vesmírom
Vek múdrosti –  snaha spojiť všetky biblické príbehy
Pocta Leonardovi – obrovská úcta voči tomuto umelcovi
Len čas napovie… –  ide o súlad planét, z ktorých  každá má svoj rytmus – myšlienku
Kone, Nádej, Nepokoj – metaforické vyjadrenie pocitov
Objav – spojenie legiend, úcta k minulosti

Rozhovor s Frankom Jalšovským sa niesol v priestoroch jeho ateliéru. V tomto netypickom priestore ste razom ako v inom svete. Z množstva rozvešaných výtvarných diel plných vesmírnych výjavov, aktov či nádherných prírodných scén, na vás dýcha tajomná spiritualita, a vy sa zrazu ocitnete v jej náručí a túžite v tejto „harmónii sfér“ ostať čo najdlhšie.

Jeho originálne obrazy vám dodajú stratený pokoj ako bonus, a každý podľa svojho obsahu a názvu – či už Quo vadis, Vek múdrosti, alebo Hymna vesmíru – vás prinútia zamyslieť sa nad ich obsahom.

Diela Franka Jalšovského nájdeme po celom svete. Sú ako výtvarné delikatesy a nachádzajú sa v mnohých galériách, napr. v najznámejšej galérii Albertina vo Viedni, v súkromných zbierkach, napr. bývalého amerického prezidenta Billa Clintona, brunejského Sultána Haji Hassanal Bolkiah Muízzaddin Waddaulaha a mnohých ďalších významných osobností.

Viac sa o umelcovi dozviete na www.discoveryfinearts.com

Jana Tarinová

Mohlo by sa Vám páčiť