Autentické príbehy, nadčasové témy

Jedinečná Yolanda / INTERVIEW

0

Yolanda Soares, meno, ktoré má rovnako originálny zvuk, ako jej piesne. Kto túto portugalskú spevácku divu ešte nemal možnosť spoznať, má teraz šancu. Ja som ju tiež spoznal len náhodou, ale kombinácia klasickej hudby premiešanej skvelou dávkou Fado, ma okamžite zaujala. Prosím, vstúpte do sveta krištáľovej klasiky a výpravnej show. Music Box môže odhaliť svoje tajomstvá.

Yolanda, musím sa priznať, že pri počúvaní vašej hudby prežívam príjemné chvíle, očarila ma. Váš posledný album Music Box Fado in Concert osloví okrem hudby aj netradičným obalom, ktorý akoby dýchal v štýle Marie Antoinette. Do klasickej hudby prinášate nové dimenzie a váš prístup jej dodáva sviežosť.
Na úvod by som sa chcel preto spýtať na vašu tvorbu, dozrievanie, ktorého výsledkom je Music Box Fado in Concert. Trvalo vám dlho, pokiaľ sa vám podarilo prísť s absolútne   netradičnou produkciou?

Áno, ak máte na mysli moje životné smerovanie. Vyrastala som s hudbou a pracovala na tom, aby som si v tomto priestore našla svoje miesto. Moja hudobná osobnosť sa rodila dlhý čas.
Ale potom prišla prekvapujúca príležitosť v podobe koncertu, ktorého hlavným poslaním bolo podporiť humanitárne aktivity. Využila som šancu a navrhla som organizátorom projekt, ktorým som sa zaoberala už dlhšiu dobu. Jeho úlohou bolo predstaviť koncert, prostredníctvom ktorého by sa spojili dva silné a zároveň odlišné žánre – Fado a klasická hudba- v jedinečnom celku. Môj návrh našťastie prešiel. Tak som začala pracovať na projekte s tým, že som naň mala len šesť mesiacov. Počas tohto, relatívne krátkeho, obdobia som musela pripraviť realizáciu celého projektu a samotnú show. S mojím skladateľom sme tvrdo pracovali, ale napodiv sa všetko vyvíjalo prirodzene a celý proces bol oveľa jednoduchší, ako som si myslela.
Vývoj show bol uľahčený aj z toho dôvodu, že oba, veľmi odlišné typy žánrov, sa vyvíjali so mnou. Študovala som totiž klasickú hudbu na konzervatóriu v Lisabone a moji rodičia zas spievali Fado. Preto tá prirodzenosť v kreovaní show.
Počas svojho života som nazbierala množstvo skúseností. Venovala som sa baletu, gymnastike, divadlu, skúšala som rôzne hudobné žánre akými boli jazz, fado, opera, pop, rock, brazílska hudba, produkcie muzikálov z Broadway v Portugalsku. Skúsenosti mi nedovoľovali zamerať sa na nejaký jednoduchý projekt. V hlave sa mi rodili rôzne nápady, množstvo rozdielnych „chutí a vplyvov”. Musela som ich rozpliesť a vložiť do pripravovanej koncepcie programu.
Snažila som sa počúvať vlastné myšlienky a pocity, ktoré ma  priviedli k tomu, aby som sa na všetko pozerala z umeleckej stránky. Mnohé detaily prišli samé, vynorili sa z podvedomia. Tiež som počúvala aj hlas svojho srdca. Ako hovoril Barry White: „Keď niečo tvoríme, musí z toho sršať  informácia.” Intuícia je odpoveď. Počúvajte svoje srdce.

Keď som si čítal váš životný príbeh, objavil som množstvo zaujímavých informácií. Skúšali ste kombinovať fado a klasickú hudbu so súčasnou hudbou. Prečo ste sa rozhodli pristúpiť k tomuto novému kroku?
Ako som spomenula v predchádzajúcej odpovedi, keď sa snažíte vytvoriť niečo nové, nepremýšľate o tom, že to bude absolútne nová vec. Chcete jednoducho niečo vytvoriť. Ja som sa vždy snažila „zatriasť” ľudským myslením. Mám to rada, pretože si myslím, že takáto „šoková terapia” predstavuje cestu a zároveň formu ako prebudiť v ľuďoch zmysel – cit, ktorý im umožní hlbšie vnímať rôzne zvuky. Nechcem sa uspokojiť s tým, čo sa doposiaľ v hudbe urobilo. Vo svojej práci vždy hľadám nové cesty. Nechcem, aby moju hudbu porovnávali so všednou, bežnou hudbou. Chcela by som, aby ma svet spoznal, ako jedinečnú speváčku, ktorá si našla svoje miesto na svete. Preto chcem zo všetkého najviac vytvoriť a ponúknuť ľuďom nové, odlišné emócie.
Ohľadne tradícií v mojej krajine, myslím si, že potrebujeme zdokonaliť našu tvorbu.  Tak prečo nesiahnuť na naše dedičstvo, na tradičné Fado.
Nová generácia plodí nové myšlienky, objavuje nové cesty. Svet by bol prekvapený počtom  talentovaných umelcov, ktorých máme tu v Portugalsku. Bohužiaľ, častokrát nemajú príležitosť ukázať svoj talent. Naša krajina dostatočne nepodporuje nové myšlienky a nové projekty. Portugalsko nevenuje takú pozornosť hudobnej kultúre, ako povedzme Nemecko. Aj to predstavuje dôvod prečo sa pokúšam zlomiť zažitý systém. Najjednoduchší spôsob ako to dosiahnuť je prostredníctvom mojej práce a hudby. Portugalsko musí rásť, vybudovať si novú kultúru a podporovať nové projekty.

Music Box Fado in Concert nie je len o hudbe, ale hlavne je to veľká show s krásnymi kostýmami, orchestrom a tanečníkmi. Predpokladám, že množstvo ľudí, ktorí majú radi klasickú hudbu, pri vzhliadnutí vášho programu zostalo prekvapených netradičným prístupom. Show má skvelý potenciál osloviť nové publikum. Mohli by ste prezradiť niečo o prípravách, kostýmoch, pohľade na show a o choreografii?
Musím povedať, že proces realizácie programu pripomínal skôr odyseu. Ale zároveň som v tomto náročnom období spoznala skvelých, talentovaných ľudí, ktorí mi pomohli realizovať moju „fantáziu”. Bez nich by nebolo možné show dokončiť. Každý detail som mala doslova uložený v mysli. Aj preto bolo mojou prioritou osloviť s novými myšlienkami najlepších profesionálov z rozličných oblastí. Napríklad, veľmi som túžila, aby bol obal CD odlišný, iný, nápaditý, pretože  predstavoval prvý, dôležitý kontakt s budúcim zákazníkom. Jeho úlohou bolo vzbudiť pozornosť ľudí. Koncept realizovali dvaja skvelí štylisti z ateliéru Storytailors. Oni postavili môj imidž a oblečenie na základe známych obrazov českého maliara Art noveau Alfonza Muchu.
Choreografia vznikla podľa mojich návrhov, myšlienok, pričom mi pomohol portugalský choreograf a tanečníci z národnej tanečnej spoločnosti ( Companhia Nacional de Bailado).
Príprava show bola nesmierne náročná, pretože sme museli spojiť orchester a 35 iných aspektov, ktorých súčasťou boli tanečníci, speváci, hudobníci.
Ako prvá sa realizovala skúška choreografie a potom hudobná. Nemala som šancu absolvovať generálku a tak som vystúpila so show bez dôležitej záverečnej fázy. Bola som veľmi nervózna, ale adrenalín mi na druhej strane dodal energiu a hlas, aby som mohla predstúpiť so skvelou show. A najdôležitejší faktor, ktorý sa podpísal pod úspech bol ten, že som verila v pozitívny výsledok.

Ale piesne sú len jednou časťou vášho života. Viem, že okrem spevu sa zaujímate aj o iné aktivity, ktoré vám umožňujú vyjadriť umeleckú stránku. Mohli by ste poodhaliť vašu druhú, zatiaľ neznámu, tvár?
Študovala som balet. Túto skutočnosť nemôžem oddeliť, je pevnou súčasťou mojej práce a života. Cit pre detail, eleganciu, dokonalosť, krásu, postoj – všetko ma „naučil” klasický balet. Každá časť tejto skladačky mala obrovský vplyv na moju hudobnú osobnosť.
Divadlo sa tiež podpísalo pod môj umelecký vývoj. Možno už moje detstvo, obklopené hudbou, tancom a divadlom, výrazne ovplyvnilo moje umelecké cítenie. K tomu musím ešte pripočítať aj maliarstvo, sochárstvo, fotografiu a samozrejme módu.
Všetky tieto umelecké odvetvia milujem a možno ich niekedy skúsim aplikovať do budúcej produkcie. Poézia má špeciálne miesto v mojom živote. Slová ukryté v básňach majú obrovský vplyv na môj rozvoj a spev. A skutočne, pokiaľ máte v sebe ukrytý cit a porozumenie pre verše,  dokážete sa dotknúť publika.

Vaša show, kostýmy, váš výzor – to všetko vyvoláva dojem luxusu.  Aký je váš vzťah k luxusu?
To záleží od spôsobu a situácie. Na luxus sa pozerám ako na súčasť umenia. Medzi rôznymi luxusnými produktmi nájdete dobré, ale aj zlé, vkusné aj nevkusné. Myslím si, že luxus vyjadruje v prvom rade dostatok a potom aspekty, ktoré nám prinášajú určitý komfort. Kto by však nemal rád luxus?
Niektorí ľudia sa mu ale venujú nadmieru, až tak, že zabúdajú na malé, prirodzené veci okolo seba. Jednoducho, spájajú luxus len s materiálnymi vecami a chcú vlastniť všetko – bez vkusu a bez zmyslu. Dôležitým faktorom ich hodnôt je, že luxus vhodne pôsobí na ich ego. Luxus by však mal   vyjadrovať kompromis medzi komfortom, krásou, kvalitou a vysokým štandardom. Luxus bez dobrého vkusu je len odrazom neúplnej osobnosti. Skutočný luxus môže predstavovať pôvabný pocit zo života a potešenie z krásnych vecí, ktoré život ponúka. Je ako hudba. Preto by som nikdy nemohla robiť nezmyselnú hudbu. Každé poslanie musí v sebe ukrývať odkaz. Vaša duša a srdce majú obrovský potenciál, ktorý vám našepká, čo je v živote správne.

Darí sa vám nájsť aspoň zlomok voľného času? Aký druh relaxu preferujete?
Musím sa priznať, že množstvom voľného času nedisponujem. Cítim sa odpočinutá keď skončím prácu na novej skladbe (smiech), alebo pri mori, či obklopená krásnymi vecami. Milujem kúpele,  luxusné miesta, ktoré vám ponúka príroda, bez hluku mestskej premávky. Komfort a príjemné prostredie sú dva najdôležitejšie faktory pre dobrý relax.
Samozrejme, snažím sa počas voľných chvíľ nájsť čas aj na ďalšie aktivity. Rada objavujem nové miesta. Za relax nepovažujem pasívny pobyt na jednom mieste. Preferujem prechádzky, počas ktorých môžem sledovať okolie a navštevovať nové miesta. Ale nepohrdnem ani dobrou knihou a cvičením, pretože takisto vás dokáže uvoľniť, napríklad joga.
Ak by som to však mala zhrnúť, tak najlepšiu formu relaxu predstavuje cestovanie bez akýchkoľvek myšlienok zameraných na prácu.

Interview by Peter Fritz        Photos: By the Music

www.yolandasoares.com