Free Porn
xbporn

buy twitter followers
uk escorts escort
liverpool escort
buy instagram followers

Autentické príbehy, nadčasové témy

Úvod Blog Strana 125

Citlivá pleť si zaslúži špeciálnu starostlivosť

0

Každá pleť si zaslúži vhodnú starostlivosť. Ak však patríte medzi tie, ktorých pleť je jemná a citlivá, tak si vyžaduje špeciálne zaobchádzanie a vybranú pleťovú starostlivosť. Veľký dôraz by sa mal klásť aj na výber správnych kozmetických prípravkov v oblasti anti-age a omladenia.

Počuli ste už o sedmokráskach? Určite áno, ale počuli ste už o tých v kozmetike? Každá dáma túži po zdravej a sviežej pleti, s pribúdajúcim vekom zas veľa žien trápia vrásky. Suchá a citlivá pokožka zas dokáže potrápiť ešte viac počas chladnejších mesiacov.

Náš tip: Pleťová kozmetika Sedmokráska je ideálna na starostlivosť o suchú a citlivú pokožku. “V receptúrach kozmetických výrobkov sa využíva extrakt zo sušených kvetov sedmokrások, ktorý napomáha upokojeniu, omladeniu, hydratácii a rozžiareniu pleti. Navyše je celý rad sprevádzaný veľmi nežnou bezalergénnou vôňou, ktorá evokuje pocit čistoty a nevinnosti. Vďaka krásnej vôni a šetrnému účinnému zloženiu je celá kolekcia „návyková“,” hovorí známa kozmetická značka Manufaktura.

Päť beauty tipov

Práve Manufaktura prezrádza najdôležitejšie kroky, ktoré netreba podceniť a ktoré vám môžu zaručiť viditeľnejšie rozžiarenejší úsmev a menej vrások.

Pitný režim?

Toto vám určite poradí každý odborník. Správny pitný režim je totiž jeden z kľúčov k bezchybne vyzerajúcej pleti. Zaisťuje nám nenahraditeľnú hydratáciu zvnútra. Mladistvý vzhľad začína dostatočne hydratovanou pleťou. Čo tak začať ráno pohárom čistej vody s čerstvo vylisovaným citrónom.

Odličovanie nikdy neodkladajte

Čistenie a odličovanie pleti patrí k rannej a večernej rutine. Navyše pri citlivej pleti je zásadným krokom v oblasti starostlivosti o pleť. “Čím citlivejšia pleť, tým dôležitejší je výber kvalitných kozmetických prípravkov. Hľadajte produkty s vysoko prírodným zložením, výhradne bez SLES, ropných olejov a parabénov, ktoré pleť dôkladne vyčistia a pripravia na následnú omladzujúcu starostlivosť,” radí ďalej Manufaktura.

Siahnite po tonikum

Tonizácia pleti je podľa Manufaktury nevyhnutnou súčasťou starostlivosti pred tým, než nanesiete liftingový krém, omladzujúci krém alebo pleťový olej. Vyrovnáva pH pleti, sťahuje rozšírené póry a zlepšuje hydratáciu.

A čo tak denná dávka hydratácie?

Hydratácia je nutnosťou, a preto pravidelne svoju dennú pleťovú rutinu doplňte o hydratačné krémy. “Na deň sú perfektné ľahké krémy plné prírody, ktoré sa rýchlo vstrebú a podráždenej pleti dajú „napiť“. Nezabúdajte sa starať aj o okolie očí a pier. Vďaka pravidelnej aplikácii očného krému sa vrásky medzi očami a okolo úst zjemnia a rozžiaria pohľad.”

Pleť v noci oddychuje, ale treba myslieť aj na výživu a lifting

Do nočného režimu zahrňte extra dávku výživy a citlivá pleť sa vám poďakuje. “Omlaďte svoju tvár cez noc a podporte prirodzené procesy tou najlepšou nočnou starostlivosťou. Zatiaľ čo vy budete spať, kvalitná kozmetika v podobe pleťového séra a nočného krému s vysokým % ingrediencií prírodného pôvodu sa postará o všetko ostatné.”

Zdroj: Manufaktura

Stretne sa Carmen, Olympia a Violetta…

0

SND uvádza novú operu Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom!

Opera Slovenského národného divadla uvedie v piatok 21. októbra slovenskú premiéru opery Impresario Dotcom slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej. Bude to jediná príležitosť vidieť v SND Čekovskej nové operné dielo, ktoré vzniklo v koprodukcii so svetoznámym festivalom v Bregenzi.

Opera Impresario Dotcom vznikla z iniciatívy prestížneho festivalu Bregenzer Festspiele, Slovenského národného divadla a nemeckého vydavateľa Bärenreiter Verlag Kassel. Požiadavkou na skladateľku bolo, aby napísala komickú operu, takzvanú opernú buffu. Libreto podľa predlohy Carla Goldoniho Impresario zo Smyrny voľne spracovala talianska libretistka Laura Olivi a pod režijnou taktovkou nemeckej režisérky Elisabeth Stöppler vznikla súčasná a veselá pocta vážnemu štyristoročnému opernému žánru.

„Výzva to bola obrovská, ale ja som sa do toho pustila s veľkou vervou,“ hovorí skladateľka Ľubica Čekovská. „Veľa komických opier sa nerobí, preto sme s dramaturgom festivalu v Bregenzi Olafom Schmittom začali hľadať vhodný námet. Našli sme tému, ktorá je priam ušitá pre operný svet – je to opera o opere – zaujímavý príbeh o tom, aký je operný svet, ako žijú operní speváci, ako si robia dobre aj zle alebo zle nedobre, ako sa navzájom ohovárajú, ako to v tomto svete všetko funguje alebo nefunguje, až sa nakoniec všetci ocitnú v nezávideniahodnej situácii a začnú sa diať zaujímavé veci,“ dodáva.

Originálny príbeh

V brilantnom a moderne podanom príbehu sa speváci vystupujúci pod menami svojich postáv z rôznych opier (Orfeus, Olympia, Carmen, Violetta a Tamino) uchádzajú o miesto v divadle impresária Dotcoma. Privíta ich lakomý agent Conte Lasca a všetkých ich umiestni do hotelového apartmánu. Speváci sa búrlivo sťažujú na toto nedôstojné zaobchádzanie, no napriek tomu sa snažia zachovať si potrebný pokoj na konkurz pred impresáriom Dotcomom. Konkurz ich však postaví pred nečakané výzvy.

V Slovenskom národnom divadle sa ako Carmen predstaví Terézia Kružliaková, Violettu stvárni Adriana Kučerová a v úlohe Olympie diváci uvidia Evu Bodorovú. Tamina zaspieva americký tenorista Simeon Esper, Orfea stvárni nemecký kontratenorista Hagen Matzeit. V úlohe lakomého agenta Conte Lasca sa predstaví Pavol Remenár. Činohernú rolu/postavu impresária Dotcoma stvárni herečka Zeynep Buyraç

„Dotcom je meno, no zároveň je to aj akési fantómovo, ktoré nevidíme. To je ten virtuálny svet, v ktorom sa každý z nás potrebuje nejako prezentovať a, samozrejme, v čo najlepšom svetle. Dotcom nastoľuje otázku, kto nás riadi, kto nás manipuluje, kto z nás robí niečo, čím ani nechceme byť. Dotcom je monštrom, ktoré má moc a ťahá za nite,“ objasňuje skladateľka Čekovská. V hudbe Impresaria Dotcom spojila najznámejšie árie z opier, ktorých hlavné postavy si vypožičala libretistka.

„Sú to témy, ktoré poznáme, ale hrám sa s nimi po svojom a pretváram ich do svojho jazyka. A na záver je z toho taký smutnosmiešny kompót, keď zaznie všetkých päť árií naraz. Snažila som sa vložiť komickosť tej opery aj do hudby, naozaj je tam miestami trochu švihnutá hudba,“ približuje skladateľka. Slovenskú premiéru opery Impresario Dotcom bude dirigovať talianska dirigenta Alice Meregaglia. 

Inscenácia je zaujímavá aj prístupom k scéne a ku kostýmom. Autorka kostýmov Nicole Pleuler pri svojich návrhoch využila a skombinovala už existujúce kostýmy z divadelného fundusu tak, aby sa nemuseli vyrábať nové. Získala za ne aj prestížnu rakúsku cenu Musiktheater Preis. Aj scénografia pracuje s minimom rekvizít, ktoré sú zapožičané z iných inscenácií, a využíva najmä divadelné technológie – točňu a elektrické ťahy. Vstupenky na operu Impresario Dotcom sa dajú zakúpiť online na snd.sk alebo v pokladnici SND.

Zdroj: SND

Dwayne „The Rock“ Johnson ako kontroverzný superhrdina Black Adam

0

V týchto dňoch berie kiná útokom celkom nový superhrdina, ktorého sme na filmových plátnach zatiaľ nemali možnosť vidieť. Alebo to nie je tak celkom hrdina? O Black Adamovi, hlavnej postave nového komiksového filmu, sa často píše ako o antihrdinovi, pretože si nikdy nemôžeme byť istí, na ktorej strane vlastne stojí – či mu ide o dobro, alebo svoje superschopnosti využije na vykonanie pomsty.

A pomsta v jeho srdci rástla tisícročia! Keď ho nevydarená archeologická operácia vypustí z magického väzenia, je Adam nútený čo najrýchlejšie spoznať súčasný svet. Sily, ktoré získal od egyptských bohov a ktoré mu umožňujú dvíhať tony skál, lietať či odrážať vystrelené náboje, chce využiť na pomstu tým, ktorí ho uväznili. Alebo ich potomkom. Jeho besnenie by mohla zastaviť skupina superhrdinov, ktorá si hovorí Justice Society a do ktorej patria Dr. Fate, ktorý dokáže nahliadnuť do budúcnosti a vďaka čarovným vlastnostiam svojich pomôcok dokáže poriadne zavariť komukoľvek, lídersky naladený Hawkman s okrídleným brnením, Atom Smasher, schopný zväčšovať svoju veľkosť vďaka špeciálnemu obleku, či živelná a vždy dobre naladená Cyclone, ktorá dokáže rotáciami svojho tela vytvoriť tornádo.

„Black Adam je súčasťou mojej DNA a mojej duše už dlhé roky,“ hovorí The Rock, ktorý sa netají tým, že bol odmalička fanúšikom komiksov vydavateľstva DC Comics. „Inklinoval som k Black Adamovi, lebo bol jedným z naozaj mála superhrdinov, superzloduchov, antihrdinov – zaraďte si ho, kam chcete – ktorí mali tmavú pokožku a vyzerali ako ja. Navyše to bol vždy borec,“ dodáva jeden z najobľúbenejších hercov súčasnosti.

Superhrdinský vesmír

Snímku režíroval skúsený režisér Jaume Collet-Serra, ktorý má na svojom konte viacero hororov i akčných filmov (Sirota, Prenasledovaný, Expedícia: Džungľa). To z neho urobilo ideálnu voľbu na post režiséra snímky o jednom z najrozporuplnejších superhrdinov komiksového sveta.

„Priťahujú ma postavy, ktoré balansujú na hrane medzi správnym a potrebným, a okamžite som uvidel postavu veľmi podobnú tým, ktoré sú schopné v prípade rozkladu systému nastoliť spravodlivosť tak, ako to druhí nedokážu. Mal som pocit, že niečo také som v superhrdinskom vesmíre ešte nevidel, a to bolo pre mňa veľmi vzrušujúce,“ objasňuje režisér dôvody, pre ktoré sa rozhodol ponuku na spracovanie Black Adamovho príbehu prijať.

Okrem Dwaynea Johnsona sa na plátne objaví aj Pierce Brosnan, niekdajší predstaviteľ legendárneho agenta Jamesa Bonda. Spoločne s nimi sa môže publikum tešiť na herecké talenty, akými sú Aldis Hodge (horor Neviditeľný), Noah Centineo (komédia To All the Boys I’ve Loved Before), Marwan Kenzari (rozprávka Aladin) či Quintessa Swindell (seriál Maličkosti). Vo filme sa objaví aj Viola Davis, známa ako Amanda Waller, vládna pracovníčka zo sveta filmových adaptácií príbeh DC Comics. Snímku Black Adam do slovenských kín prináša distribučná spoločnosť Continental film.

Zdroj: Continental film

FTRNW – Tech for good: Technológie, talent a tolerancia

0

Aké nápady a inšpirácie priniesol jedenásty  ročník podujatia FTRNW?

Jedenásty ročník FTRNW, s podnázvom Tech for good, sa niesol v duchu technológií a ekologických riešení. Energetická, klimatická či ekonomická kríza sú témy, ktoré momentálne rezonujú v celej spoločnosti, a ktorým sa usporiadatelia z HubHub rozhodli v rámci vzdelávacej platformy FTRNW venovať. Pestro zložené panelové diskusie z radov expertov a kľúčové prednášky priniesli odporúčania, ako napríklad pristupovať k efektívnej transformácii ekonomiky na cirkulárnu, rozvoju technológii, no v neposlednom rade sa venovali aj podpore mladých talentov. Aké najzaujímavejšie nápady a inšpirácie odhalili?

Spoločenskú zodpovednosť máme všetci bez ohľadu na to, či ide o firmu alebo jednotlivca. Práve táto myšlienka bola nosným pilierom podujatia FTRNW 2022 – Tech For Good. Potvrdil to aj jeden z hlavných spíkrov eventu. Výnimočný talent zo Slovenska, sedemnásť ročný CEO a CTO Project Picoballon Jakub Nagy, ktorý spolu so svojim tímom vyvíjal softvér pre americkú armádu a s projektom, ktorý môže zdokonaliť predpovede počasia sa minulý rok zúčastnili aj súťaže Red Bull Basement. Jakub otvoril event svojim inšpiratívnym príbehom: „Odmalička rád vytváram nové technológie. Najprv som sa tomu venoval z vlastného pobavenia, neskôr som sa však začal zamýšľať nad tým, aký vplyv môžu mať technológie na spoločnosť. Jedna z najdôležitejších vecí, čo som sa počas mojej práce naučil je, že nemusíte byť géniovia na to, aby ste vytvorili zmenu. Veľa krát sa stačí opýtať otázku: Čo môžem urobiť pre zmenu dnes?“ Rovnaký názor na podujatí prezentoval aj Ivan Bartoš, podpredseda vlády pre digitalizáciu v Českej republike, ktorý vo svojom video vstupepovedal, že téma „technológie pre vyššie dobro“ je stále aktuálna aj v dnešnej dobe.

NEDOMYSLITEĽNOU SÚČASŤOU ZMIEN JE DIGITALIZÁCIA

Aktuálne stratégie súkromnej aj verejnej sféry rozoberali v prvej panelovej diskusii predstavitelia štátnej správy, ale aj komerčných spoločností. V tomto paneli sa streli  Eva Pavlíková (Česko.Digital), Petra Dzurovčinová (Mesto Bratislava) a Norbert Kurilla (poradca prezidentky SR pre životné prostredie, energetiku, zmenu klímy a podnikateľské prostredie). Hostia diskusie zodpovedali otázky, ktoré si ako spoločnosť intenzívne kladieme. Napríklad, ako nám môžu technológie pomôcť vybudovať lepšiu budúcnosť, alebo prečo je v digitalizácii dôležitá spolupráca medzi súkromným a štátnym sektorom. „Technológie, ak sú správne uchopené, majú veľmi pozitívny vplyv na vývoj spoločnosti. Digitalizácia pomáha ľuďom pri spoločensky dôležitých témach aj v bežnom živote. Napríklad v projekte Mesto Bratislava sa ľudí najprv opýtame čo ich trápi, čo by chceli zmeniť a v čom potrebujú pomôcť. Na základe toho potom určíme aktuálny najdôležitejší problém a hľadáme riešenia,“ odhalila Petra Dzurovčinová, splnomocnenkyňa primátora mesta Bratislava pre inovácie. Panelisti sa zamerali aj na témy, ako pomôcť dospelým ľuďom pri učení nových poznatkov využívania digitálnych technológii, alebo prečo je dôležité učiť sa od iných krajín a miest.

REALIZÁCIA STRATÉGIE UDRŽATEĽNOSTI PODNIKANIA JE DÔLEŽITEJŠIA NEŽ KEDYKOĽVEK PREDTÝM

Druhá z panelových diskusií FTRNW 2022 bola zameraná na minimalizáciu odpadu pomocou technológii a rôznych iniciatív v praxi. Predstavitelia známych firiem ako je INCIEN, Tesco SK, CYRKL, IKEA či Disraptors diskutovali o stratégiách a systémoch, ktoré využívajú. „Cirkulárna ekonomika je základným nástrojom zmeny dnešnej spoločnosti pre vytvorenie udržateľného prostredia. Dá sa definovať mnohými spôsobmi, no postavená je primárne na troch základných entitách: energia, materiál a ľudské poznanie. Kľúčovou výzvou je nájsť efektívny spôsob ako rásť, ale aj maximalizovať ekonomiku pri využití nižšieho množstva materiálu a energie,“ vysvetlil na úvod panelovej diskusie Pavel Zedníček, výkonný riaditeľ spoločnosti INCIEN. Diskusiu doplnili svojimi odbornými názormi aj ďalší hostia. Tí odhalili prelomové idei a ESG stratégie, ktoré implementovali do svojich plánov a zodpovedali aj otázky, ako môžeme inováciami prispieť napríklad k zníženiu množstva odpadu, ktorý produkujeme, aké výsledky prinášajú ich iniciatívy, ale aj ako môžeme meniť spoločnosť k lepšiemu ako jednotlivci.  

UŽ LEN „DOBRÝ“ PLAT NESTAČÍ. MLADÉ TALENTY MAJÚ AJ INÉ POTREBY

Mladí ľudia hľadajú udržateľný spôsob života v rôznych oblastiach stále viac, vrátane sveta práce a kancelárií. Najnovšie dáta ukazujú, že nie len investori, ale aj zamestnanci preferujú firmy s udržateľnou filozofiou. Pracovné prostredie už dnes definujú práve technológie, sociálne či demografické aspekty aj aktuálne dianie. „Ako rastúca spoločnosť plná mladých ľudí hľadáme vždy priestory, ktoré splnia naše potreby a očakávania. Naposledy nás takto oslovili pracovné priestory HubHub, v ktorých sme pôsobili niekoľko mesiacov. Jednou z najväčších výhod bol pre nás komunitný aspekt, či už medzi nami alebo s inými tímami, ktoré sa v coworkingu nachádzajú. Zvýšilo nám to produktivitu práce a niektorí kolegovia sa vďaka tomu dokonca zúčastnili stáží v iných spoločnostiach. Na coworkingových priestoroch HubHub by som najviac vyzdvihol práve benefity ako komunita, priestor na sebarealizáciu a jednoznačne chill out zóna,“ vysvetľuje Jakub Nagy.

Na Slovenku a v krajinách V4 máme mnoho začínajúcich podnikateľov a inovatívnych spoločností, ktoré vyžadujú digitalizáciu kancelárskych priestorov či zavedenie tzv. ESG kritérií. Tie do svojich stratégii zaraďuje stále viac firiem. Na tejto zodpovednej filozofii fungujú aj coworkingové priestory HubHub či flexibilné kancelárie Qubes.

TS redakcii Milliard Sun poskytla Daniela Detriková

Pošta vydala dve známky venované umeniu

0

Slovenská pošta vydala dnes, v piatok 21. októbra 2022 dve poštové známky venované umeniu – „UMENIE: Ján Rombauer (1782 – 1849)“ a „UMENIE: Aleš Votava (1962 – 2001)“. Nominálna hodnota oboch poštových známok je 2,60 €.

UMENIE: Ján Rombauer

Poštová známka UMENIE: Ján Rombauer (1782 – 1849) má rozmery 44,4 × 54,4 mm, vrátane perforácie. Známka vychádza na upravenom tlačovom liste štvorbloku spolu s emisiou 778 (dve známky emisia č. 777 a 2 známky emisia číslo 778). Známky vytlačila kombináciou oceľorytiny a ofsetu spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o.

Motívom známky je dielo Jána Rombauera s názvom „Svätý Martin na koni“ z roku 1836 zo zbierok SNM – Spišské múzeum Levoča. Súčasne s poštovou známkou vyšla obálka prvého dňa s pečiatkou FDC s dátumom 21. 10. 2022 a domicilom mesta Levoča. Motívom FDC je dielo „Podobizeň Jána Samuela Steinhübela z Prešova“ zo zbierkového fondu Slovenskej národnej galérie a motívom FDC pečiatky je portrét manželky Jána Rombauera. FDC vytlačila technikou oceľorytiny spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o. Autorom výtvarného návrhu známky, FDC, FDC pečiatky ako aj oceľorytiny známky a FDC je František Horniak.

Kto bol Ján Rombauer?

Spišský maliar Ján Rombauer (1782 – 1849) bol synom stolára a garbiarovej dcéry. Rodnú Levoču opustil už v mladosti. Odišiel za bratmi do Prešova a potom do Petrohradu. Oženil sa s Amáliou Baumannovou, s ktorou hovoril po francúzsky. V roku 1824 sa do Prešova vrátil a pôsobil tam do konca života.

Umelecké vzdelanie nemal, základy zrejme získal u Jána Jakuba Stundera, levočského maliara dánskeho pôvodu. Vďaka svojmu talentu sa vypracoval na žiadaného portrétistu spoločenskej honorácie, obchodníkov a vzdelancov. Tvoril v období biedermeiera. Inšpirácie nachádzal v starom nizozemskom umení. Venoval sa aj náboženským obrazom pre evanjelickú, rímsko- i gréckokatolícku cirkev. V roku 1836 namaľoval rozmerný obraz Svätý Martin na koni. Zachoval sa v zbierkach SNM – Spišského múzea v Levoči. Je signovaný a datovaný na kameni v ľavom dolnom rohu. Pravdepodobne bol určený do Kostola sv. Martina v Kapušanoch, pre ktorý namaľoval obrazy oboch bočných oltárov.

Rombauer stvárnil svätého Martina, biskupa z Tours, ešte ako rímskeho vojaka na koni, ktorý keď zbadal chromého žobráka, mečom rozťal svoj plášť a polovicu mu dal. Podľa rímskeho práva iba polovica plášťa patrila vojakovi, polovica eráru, takže daroval len to, čo bolo jeho. Rombauer výjav situoval do kopcovitej krajiny s kupolovitým chrámom a na nebesia namaľoval anjelov, poňatých, až na jedného, len ako okrídlené hlavičky. Obraz má pre Rombauera typické tmavé obrysy a viacero zvláštností. Martinov kôň je hlavou otočený smerom do krajiny, nie k divákovi, čo je zriedkavé. Na prilbe svätca sedí syčiaci bazilišok, ktorý má zastrašiť nepriateľa, v danej situácii bez raison d’etre. Tiež fúziky, ktoré mu Rombauer namaľoval, sa vymykajú bežným zobrazeniam svätca. Obraz nemá na Slovensku obdobu a je obohatením umeleckých spracovaní známej legendy. Motívom FDC je obraz Podobizeň Jána Steinhübela z Prešova zo zbierkového fondu SNG.

Marta Herucová

UMENIE: Aleš Votava

Poštová známka UMENIE: Aleš Votava (1962 – 2001)“ má vrátane perforácie rozmery 44,4 × 54,4 mm. Známka vychádza na upravenom tlačovom liste štvorbloku spolu s emisiou 777 (dve známky emisia č. 777 a 2 známky emisia číslo 778). Známky vytlačila kombináciou oceľorytiny a ofsetu spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o.

Motívom známky je  scénický návrh zobrazujúci divadelné kostýmy k predstaveniu Orfeus a Eurydika od operného skladateľa Christopha Willibalda Glucka. Súčasne s poštovou známkou vyšla obálka prvého dňa s pečiatkou FDC s dátumom 21. 10. 2022 a domicilom mesta Bratislava. Motívom FDC je návrh zobrazujúci divadelnú scénu k predstaveniu Orfeus a Eurydika a motívom FDC pečiatky je prepis detailu kostýmového návrhu k predstaveniu Orfeus a Eurydika. FDC vytlačila technikou oceľorytiny spoločnosť Tiskárna Hradištko, s.r.o. Autorom výtvarného návrhu známky, FDC, FDC pečiatky ako aj oceľorytiny známky a FDC je akad. mal. Rudolf Cigánik.

Kto bol Aleš Votava?

Aleš Votava (1962  ̶  2001) bol jedným z posledných, ale aj jedným z najvýraznejších žiakov Ladislava Vychodila, zakladateľa bratislavskej scénografickej školy. Jeho školenie, ale najmä vplyv akčnej scénografie predchádzajúcej generácie autorov, sa vo Votavovej tvorbe prejavili špecifickým spôsobom a určili jeho jedinečný výtvarný rukopis. Vysokú školu múzických umení ukončil Votava v polovici osemdesiatych rokov, kedy sa menila paradigma klasickej scénografie tvorenej z pevných materiálov, ale aj akčná scénografia a dekonštrukcia na divadelných scénach už dosiahla svoje limity. Votava považoval za základ pre svoju tvorbu čiernu farbu a podobne ako Vychodil považoval neutrálnu farebnosť scény za kľúčovú. Farebnosť, vytváraná najmä svetlom a hrou s tieňom, odrazom či priesvitnosťou materiálu, bola princípom akcie v jeho scénografii. Bol označovaný aj za zjav či priam renesančného umelca, ktorý svojou univerzálnosťou a schopnosťou tvoril v rôznych podmienkach a maximálne využíval dostupné materiály. Venoval sa aj grafickému dizajnu, voľnej umeleckej tvorbe, umeleckému šperku. Významná je aj jeho účasť na pražskom happeningu Koniec násilia, ktorý 26.11.1989 na Letenskej pláni zorganizovali študenti pražských univerzít DAMU, UMPRUM, AVU a zamestnanci pražských divadiel. Pri tvorbe si vždy všetko do najmenšieho detailu rozkreslil a popísal, aby dokázal odhadnúť limity možného, hoci ich aj tak vždy tlačil až na úplnú hranicu uskutočniteľnosti. Jeho výtvarné riešenia boli zväčša jednoduché, no veľmi efektné, príkladom čoho je aj emisia poštovej známky znázorňujúcej maketu scény a kostýmové návrhy k inscenácii Orfeus a Eurydika, (Ch. W. Gluck, 1991). Sám o nej rád hovoril, že výsledkom trojmesačného hľadania koncepcie bol nakoniec len jeden trojuholník.

Zuzana Koblišková