Hľadať

Umenie podľa Francoisa Journea

Keď Francois Journe získal hodinársky diplom, pocítil neopísateľnú slobodu. Štúdium bolo na konci a začínala sa nová kapitola života. „Vďaka ôsmym rokom spolupráce so strýkom Michelom som mohol spoznať čaro hodinárskeho remesla 19. storočia,“ spomína na mladosť a dni strávené v Paríži, majster Journe. Bolo to obdobie získavania nových poznatkov i dôležitých kontaktov, ale aj obdobie zdokonaľovania sa a postupného spoznávania samého seba. Za ten čas sa Francois zoznámil s rozličnými druhmi hodín. Či už šlo o starožitné kúsky, ktoré opravoval strýko Michel alebo novšie modely, na všetky hľadel s patričnou úctou.


Boj s veternou smršťou

Tak ako väčšinu horológov aj Journea fascinoval zložitý mechanizmus tourbillon. Táto technická komplikácia preto musela byť bezpodmienečne súčasťou jeho vlastnoručne vyrobených hodín. Najskôr ju ale bolo potrebné pochopiť. „Stálo ma to veľa času. Niekedy som pracoval aj v období voľna,“ prezrádza Francois Journe. Boj s náročným hodinárskym „živlom“ trval päť rokov. Následne na to sa práca začínajúceho majstra stala precíznejšou a uhladenejšou. Súčasne s narastajúcou kvalitou pribúdali aj zákazníci s čoraz špeciálnejšími požiadavkami. Ako magnet ich lákala autorova tvorivosť i krása jeho umenia.  Pre jedného z klientov – nadšenca vedeckých objavov, vytvoril Journe v roku 1986 astronomické hodiny so zmenšeným trojrozmerným planetáriom. Technicky náročné dielo s „veternou smršťou“ (ako nazývajú hodinári komplikáciu tourbillon) malo vyvinutý krokový mechanizmus s minimálnym trením a zároveň zobrazovalo ročný kalendár, Zem a jednotlivé fázy mesiaca.  


Inšpirovaný majstrom Breguetom

V roku 1987 sa medzi klientov Francoisa Journea zaradil aj známy londýnsky klenotník John Asprey. Mladý umelec pre neho vyhotovil neuveriteľne sofistikovanú verziu hodín Pendule Sympatique, v zmysle tradícií slávneho Abrahama-Louisa Bregueta. Rezerva chodu bola v tomto prípade navrhnutá až na 8 dní. Práce na technicky komplexnom diele prebiehali okrem iného aj v ateliéri Gilles Royaux v Paríži. „Pri zdobení sme použili 3 500 korálov v rôznych odtieňoch ružovej,“ dopĺňa zaujímavú informáciu pyšný autor. Journe bol hrdý aj na svoju v poradí piatu kreáciu – veľmi presné prenosné hodiny s retiazkovým prevodom Fusée a naťahovacím zariadením remontoire. Kryštálový ciferník dopĺňal dôvtipný mechanizmus retrográdneho večného kalendára inšpirovaný modelom hodín od Abrahama- Louisa Bregueta, ktorý sa zručný remeselník pokúšal zhotoviť  pre francúzsku kráľovnú Máriu Antoinettu.


Nápad zvečnený na obrúsku

V roku 1991 sa Journe mohol pýšiť už aj vlastnoručne vyrobenými náramkovými hodinkami. Opäť boli opatrené remontoirom a komplikovaným mechanizmom tourbillon. Vzácny skvost z 18 karátového zlata je do dnešných dní súčasťou autorovej kolekcie. Unikátnym modelom Sonnerie Souveraine privítal Francois Journe nové milénium. Jednalo sa o nový hodinársky koncept skombinovaný s tradíciami „starej školy“. Hodinky s avantgardným vzhľadom symbolizovali všetko dôležité  – originalitu i inováciu a prirodzene aj patričný výkon. Skladali sa z takmer 500 miniatúrnych súčastí a ich rezerva chodu bola prispôsobená na 36 hodín. V čase predstavenia Sonnerie Souveraine už približne rok fungovala spoločnosť F.P.Journe. Jej potenciál sa vynikajúcim spôsobom odhalil na prezentácii v Bazileji. Hrdý majiteľ úspešnej značky si rád spomína na jednu udalosť z roku 1994. Spoločne s priateľom vtedy sedel v jednej reštaurácii a pohrával sa s myšlienkou oficiálne odštartovať vlastný hodinársky podnik so všetkým, čo k tomu patrí. Zrazu, z ničoho-nič, mal hlavu plnú zaujímavých nápadov. „Na obyčajný obrúsok som načrtol štyri z mojich budúcich modelov hodín,“  usmieva sa Journe, rodák z juhofrancúzskeho mesta Marseille.


Na večeri s čínskym prezidentom

V súčasnosti sa Francois venuje tvorivej činnosti vo vlastnej dielni v Ženeve. Spoločne s tímom zamestnancov vyhotoví tri -štyri exempláre hodín za deň. Od roku 1999 majú všetky Journeho práce vlastnú signatúru – „Invenit et Fecit“. Pokiaľ by ste mali záujem, môžete si ich kúpiť napríklad v niektorom z autorizovaných butikov v Európe (Ženeva, Paríž), Ázii (Tokio, Hongkong, Peking), prípadne Amerike (New York, Los Angeles, Miami). Najnovším prírastkom oceneniami ovenčeného hodinára je pôsobivá edícia Octa Automatique Lune. Aj kvôli nej bol Francois Journe 26. marca pozvaný do Elyzejského paláca, aby sa zúčastnil slávnostnej večere počas štátnej návštevy čínskeho prezidenta Xi Jinpinga.

Marcel Letko                                                                        Photos: F.P. Journe Press

http://fpjourne.com

Mohlo by sa Vám páčiť