Autentické príbehy, nadčasové témy

Úvod Blog Strana 160

Pozvánka na výstavu: Martin Borodáč v T.O.P. AUTO PREMIUM Art Gallery

0

Konečne sme sa dočkali! S otvorením galérií máme pre vás jednu pozvánku na krásnu výstavu do T.O.P. AUTO PREMIUM Art Gallery, ktorá prezentuje prierez tvorbou známeho slovenského maliara strednej generácie Martina Borodáča.


Symbolický názov Zebra & jaguár plne vystihuje atmosféru autorových diel, ktoré často zobrazujú predstavu krajiny nedotknutej civilizáciou, s jej exotickým zázemím, ale i bezhraničný priestor chorvátskeho pobrežia, najmä Dalmácie, ako ju vnímame dnes my a najmä autor, ktorý sa s týmto priestorom stotožňuje.
Martin Borodáč je už roky nezameniteľným a solitérnym zjavom slovenskej umeleckej scény.
Štúdium monumentálnej maľby do istej miery ovplyvnilo celkový charakter jeho diel a otvorilo mu cesty nielen k rozmanitým maliarskym technikám, ale aj k tapisérii a sochárskej tvorbe, ktorej sa venuje najmä v ostatnom období. Ťažiskom jeho výtvarných zámerov však naďalej zostáva maľba, ktorá je jedinečnou reflexiou jeho osobného i umeleckého naturelu, jeho bytostného vzťahu k prírodnému prostrediu aj inklinácie k zobrazovaniu vecí nevídaných, tajomných, no zároveň i neoddeliteľne spätých s prapodstatou ľudského bytia. Očarí nás i magická farebnosť a archetypálna znakovosť objemov, náznak erotiky, či exotika vybájených dravých šeliem, zebier a jaguárov, ktorých torzá a stopy v jeho dielach nachádzame.
Maliarsky prejav Martina Borodáča je jednoznačne identifikovateľný vďaka tvarovej a kompozičnej veľkorysosti a robustnosti, pozvoľnému prelínaniu abstraktných a reálnych prvkov, geometrickej skladbe, či farebnej škále budovanej na báze zemitých tónov a pigmentov, často dopĺňaných prírodnými štruktúrami, pieskom, drvinami, pilinami či kusmi dreva.

Martin Borodáč
Narodil sa 14. januára 1964 v Bratislave. V rokoch 1979 – 1983 študoval na Strednej umelecko- priemyselnej škole v Bratislave, odbor aranžérstvo, výstavníctvo a grafický dizajn u prof. Rudolfa Filu a v rokoch 1983 – 1989 na Surikovovej výtvarnej akadémii v Moskve na oddelení monumentálnej maľby u prof. Jurija Koroleva.
Martin Borodáč žije a tvorí v Bratislave a v Plaveckom Štvrtku, kde v lone prírody má svoj ateliér. Venuje sa maľbe a sochárskej tvorbe, v ranom období i tapisérii. Má za sebou mnoho výstav na Slovensku i v zahraničí, predovšetkým v Chorvátsku a najmä v Dalmácii, ku ktorej má bytostný vzťah.

Nový Defender nemožno ignorovať. Vyhráva v teste bezpečnosti aj v Top Gear

0

Nový Defender sa stal Top Gear autom roka 2020 a v hodnotení bezpečnosti Euro NCAP splnil to, čo sa od neho očakávalo. Získal plný počet hviezdičiek. Ako to, že nový Defender prekonáva v bezpečnosti aj silnú konkurenciu?

Land Rover Defender si od svojho uvedenia vyslúžil obdiv fanúšikov aj uznanie kritikov.

Svedčí o tom nielen mimoriadny dopyt zo strany zákazníkov, ale aj fakt, že toto prémiové terénne vozidlo s pohonom 4×4 získalo doposiaľ viac ako 30 medzinárodných ocenení, vrátane ceny od anglickej motoristickej relácie Top Gear či 5-hviezdičkového hodnotenia v teste bezpečnosti Euro NCAP.

„Od chvíle, keď sme začali s vývojom nového Defendera, sme sa zamerali na funkčnú bezpečnosť a ochranu cestujúcich ako aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Rozhodli sme sa postaviť najschopnejší a najodolnejší Land Rover, aký bol kedy vyrobený, s bezpečnostnými prvkami, ktoré skutočne vylepšujú zážitok vodiča,“ vysvetlil Nick Rogers, Executive Director a Product Engineering automobilky Jaguar Land Rover.

Najodolnejšia karoséria všetkých čias

Land Roveru sa podarilo vyrobiť konštrukciu, ktorá je až trikrát tuhšia ako bežné riešenia. Je to najtuhšia karoséria, akú kedy automobilka vyrobila. A to aj napriek tomu, že materiálom je ľahký hliník.

Architektúra podvozku a karoséria Defenderu boli navhrnuté tak, aby odolala náročnému testovaciemu postupu Extreme Event Land Rover. Program obsahuje sériu opakovaných nárazov a skúšok v extrémnych podmienkach a ide tak ďaleko nad rámec bežnej normy pre SUV a osobné automobily.

Počas testovania najazdili protopypy viac než 1,2 milióna kilometrov v tých najdrsnejších podmienkach.

Boli vystavené napríklad 50-stupňovým horúčavam na púšti, 40-stupňovým mrazom v Arktíde či trojkilometrovým výškam v Skalnatých vrchoch v Colorade. Nový Defender celkovo podstúpil až 62-tisíc technických testov.

V kombinácii s pokročilými systémami bezpečnosti

Aby legendárne vozidlá Defender zvládli dlhé jazdy v náročnom teréne a poskytli zároveň najvyššiu bezpečnosť, kombinujú ultra pevnú konštrukciu karosérie s celou radou najmodernejších bezpečnostných prvkov.

Medzi inteligentné riešenia patrí napríklad systém Emergency Braking, ktorý sleduje či môže dôjsť k čelnej zrážke s iným vozidlom a v prípade potreby aktivuje núdzové brzdenie.

Systém Driver Condition Monitor zase upozorní vodiča, ak u neho počas jazdy spozoruje známky únavy.

Zaujímavým riešením je aj Wade Sensing. Ide o ultrazvukové senzory zabudované v spätných zrkadlách, ktoré poskytujú v reálnom čase informácie o hĺbke vody.

A to je len niekoľko príkladov z celej rady pokročilých jazdných systémov, ktoré má nový Defender k dispozícii.

K tomu sú vodič a spolujazdec chranený šesticou airbagov a k vyššej bezpečnosti prispievajú aj tri kotviace body ISOFIX na zadných sedadlách pre lepšie upevnenie detských sedačiek.

Vďaka tomu dostal model Defender 110 od komisárov Euro NCAP najvyššie možné hodnotenie.

V prestížnom hodnotení bezpečnosti získal 85 % za ochranu dospelých cestujúcich a detí, 79 % za asistenčné systémy a dosiahol skóre 71 % za ochranu chodcov, cyklistov a ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zhodili ho z výšky 60 metrov

Nový Defender zároveň získal od anglického motoristického magazínu BBC Top Gear hlavné ocenenie “Car of the Year” (Auto roka) a cenu “Unstoppable Force” (Nezastaviteľná sila).

Aby tím Land Roveru a Top Gear spoločne oslávili úspech nového Defenderu a otestovali, či si titul nezastaviteľného vozidla zaslúži, spojili sily a pripravili svoj obľúbený nárazový test. Na 150-tonový žeriav pripevnili tri skutočné štandardné vozidlá Defender a zhodili ich z výšky 60 metrov.

Výsledok? Niekoľko škrabancov na nárazníkoch.

Otestovať si nový Defender môžete aj u nás. Náš T.O.P. AUTO PREMIUM showroom nájdete na Rožňavskej 30 v Bratislave.

Rezervujte si termín skúšobnej jazdy u najskúsenejšieho predajcu vozidiel Jaguar Land Rover.

Dubaj. Perla luxusu i mesto niekoľkých „naj“

0

Text: Daniela Kotrus

Foto: Unsplash.com; ID: 429620146/Shutterstock

Mesto, ktoré doslova prekypuje energiou. Pulzujúca a živá zmes luxusu a tradičnej arabskej kultúry je lákadlom, ktoré k sebe ročne priťahuje turistov zo všetkých kútov sveta. A hoci pandémia koronavírusu cestovanie do zahraničia obmedzila, nič nám nestojí v ceste priblížiť si zaujímavosti Dubaja aspoň takto.

Dubaj sa rozprestiera na Arabskom polostrove na pobreží Perzského zálivu. Zo siedmich emirátov si táto „perla zálivu” svojou jedinečnosťou vyslúžila titul najpopulárnejšieho mesta v Spojených arabských emirátoch. Pod vládou šejka Muhammada bin Rášida Al Maktúma je Dubaj v rozkvete pre prínos z rozvoja obchodu, výroby a služieb, ale i pre rozvinutú ekonomiku, ktorou pridanou hodnotou je ľudský kapitál zo zahraničia.

Dubaj však púta pozornosť hlavne pre svoje jedinečné projekty, extravagantné stavby a najluxusnejšie hotely sveta. Dominantami sú bezpochyby prekrásne pláže s bielym pieskom obsypané mušľami, číre modrozelené more a Arabská púšť, ktorá siaha od Jemenu až po Irak.

Väčšinu obyvateľov prekvapivo netvoria pôvodní obyvatelia, ale zväčša prisťahovalci či už spomínaná zahraničná pracovná sila. Dohovoríte sa tu po arabsky a anglicky. Mnohých, ktorí tento koktail národností navštívia, prekvapí, že všetko je automaticky preložené do angličtiny, ktorú bezchybne ovládajú domáci rovnako ako prisťahovalci.

Dubaj zaujme tradičnou arabskou kultúrou, ale i neodmysliteľným luxusom a jedinečnými atrakciami.

Toto mesto si vás dokonale podmaní. Je doslova nabité energiou. Neviem, či vychádza zo slnka, ktoré svieti 365 dní v roku, alebo je to ľuďmi, ktorí sa bez ohľadu na postavenie či krajinu, z ktorej pochádzajú, vľúdne usmievajú. Nájdete tu úplne všetko pre všetky vekové kategórie. Či už najvyššiu budovu sveta, najluxusnejší hotel a najväčšie obchodné centrum na svete, spievajúcu fontánu, umelé formácie ostrovov, lyžiarske stredisko uprostred púšte, podmorský hotel, alebo najväčšie vyhliadkové koleso sveta – Dubai eye. So svojimi kultúrnymi atrakciami a siahodlhými plážami osloví malých i veľkých. Nenadarmo si Dubaj pripisuje aj titul najnavštevovanejšieho mesta i vzhľadom na širokú škálu ponuky hotelov, či privátov od tých najluxusnejších na svete až po tie pre menej náročných.

Najvyššia budova sveta Burj Khalifa je mrakodrap, ktorý sa týči až do výšky 829,8 metrov. Patrí k vyhľadávanej destinácii turistov a za zmienku stojí hneď niekoľko „naj”, ktorými sa pýši. Situovaná je v centrálnej časti Downtown Dubaj. Je obklopená množstvom hotelov, lemovaná spievajúcou fontánou a najväčším obchodným centrom na svete – Dubai Mall. Hore návštevníkov vyvezie najrýchlejší výťah rýchlosťou až 10 metrov za sekundu. Vychutnať si odtiaľ môžu jedinečný  výhľad na najvyššie položenej pozorovacej plošine. Vďaka čírym skleneným stenám budovy tu čaká 360-stupňový nezabudnuteľný zážitok v podobe výhľadu na mesto, púšť a oceán.

Burj Khalifa disponuje dokonca i najvyššie položenou mešitou, ktorá sa nachádza až na 158. poschodí, či vôbec najvyššie položeným bazénom. Impozantná veža nie je len polyfunkčná budova, je to doslova umelecké dielo; najvyššia voľne stojaca konštrukcia, najvyššia obytná budova s najväčším počtom poschodí.  

Medzi ďalšie skvosty a ikony Dubaja patrí bezpochyby najluxusnejší 7-hviezdičkový hotel 7Burj al Arab pripomínajúci svojím tvarom plachetnicu. Je vysoký 321 metrov, čím si v minulosti pripísal titul najvyšší hotel na svete. Neskôr tento titul prebral Gevora hotel v Dubaji s výškou 356 metrov. Burj al Arab leží na umelo vybudovanom ostrove kúsok od pláže Jumeirah. Hotelovým hosťom ponúka neobyčajný zážitok už len samotný vstup do hotela, kde eskalátory vo vnútri lemuje 20 metrov vysoký vodopád a impozantné loby v tvare vypuklých plachetníc zdobené lístkovým zlatom. Hostia majú k dispozícii i neobyčajnú dopravu v podobe luxusných áut značky Rolls-Royce a samostatný heliport na vrchole budovy. Jedinečným zážitkom sú i samotné reštaurácie v tomto hoteli. Zákazníci si môžu posedieť v reštaurácii s výhľadom na more a mesto vo výške 200 metrov vysunutej z pôdorysu budovy, či naopak v reštaurácii pod morskou hladinou. Hotel je zapísaný i v Guinnessovej knihe rekordov.

Dubaj je mimoriadne živé mesto plné emócií a zážitkov. Na druhej strane je aj pokojné a bezpečné. Majitelia svoje domy, byty, či autá nezamykajú v strachu o bezpečnosť a keď sa vám stane, že si zabudnete mobil, peňaženku, alebo mikinu, nájdete ich presne tam, kde ste ich nechali. Ak už teda nebude niekto so zabudnutými vecami za vami bežať.

Veľká časť domáceho obyvateľstva s obľubou využíva na trávenie voľného času nákupné strediská. Okrem atraktívnych nákupov, na ktorých je založená i značná časť turizmu, nájdete v nákupných centrách zábavné parky, detský svet, klzisko, gigantické akvárium s podmorským svetom, vodopád či dokonca i lyžiarske zjazdovky.

Najznámejším a zároveň i najväčším nákupným centrom v Spojených arabských emirátoch je Dubai Mall. Nachádza sa v Downtown Dubai a lemuje ho Burj Khalifa, Dubajská opera, tancujúca fontána a množstvo prestížnych hotelov rozprestierajúcich sa v tejto finančnej štvrti. Dubai Mall je bezkonkurenčne najlepším nákupným centrom. Vyžiť sa v ňom môžete kultúrne i spoločensky. Pre gurmánov ponúka množstvo reštaurácií, kaviarní či najväčší obchod s cukrovinkami Candylicious. Pre milovníkov módy disponuje tými najluxusnejšími svetoznámymi značkami. Je tu radosť nakupovať. Najmenších chytí bezpochyby za srdce detské mesto profesií KidZánia, kde si majú možnosť vyskúšať dospelý svet.

Dubai Mall má vo svojej ponuke i klzisko, kde sa po rozhorúčenom dni môžete príjemne schladiť, či dokonca i najväčšie akvárium na svete, ktorého súčasťou je i podmorská ZOO, kde žije viac než 33 000 vodných živočíchov.

Neviem, či si môžem dovoliť nazvať tancujúcu fontánu súčasťou tohto gigantického nákupného kolosu, ale pri jeho návšteve je povinnou zástavkou a je doslova nemysliteľné si ju nepozrieť. Verím, že si podmaní takmer každého. Je to nádherný zážitok. Hra svetla a hudby. Druh umenia. Divák si ho dopraje pre silný emočný zážitok nie len raz.

Atraktívnych a nevšedných nákupných centier je v Dubaji niekoľko. Rozhodne sa oplatí vidieť a zažiť ich atmosféru. Detailnejšiu pozornosť budem však venovať už len jednému, a to Mall of Emirates. Určite však za zmienku stoja i iné, ktoré aspoň okrajovo spomeniem, ale Mall of Emirates si získal moje srdce pre jediné indoor lyžiarske stredisko na púšti – Ski Dubai.

Ski Dubai poteší nielen nadšencov lyžovania, ale i nadšencov snowtoboganingu a sánkovania. Impozantná alpská dedinka situovaná pod svahom, či bar a reštaurácia v strede zjazdoviek dokonale imitujú tú pravú zimnú atmosféru. Návštevníkov, ktorí neholdujú zimným radovánkam, určite oslovia kráľovskí tučniaci, ktorí si v Mall of Emirates – Ski Dubai už vytvorili trvalý pobyt. Nákupné centrum má výbornú polohu, rozlohovo je jednoznačne kompatibilnejšie ako Dubai Mall. Rýchlo sa v ňom zorientujete a nájdete v ňom opäť úplne všetko ako sa na perlu luxusu patrí, dokonca i 5-hviezdičkový hotel Kempinski.

Veľkokapacitné luxusné nákupné centrá k metropole „shoppingu“ patria. Každé z nich je iné, osobité a jedinečné. Nákupné stredisko Ibn Battuta Mall je akým si tematickým celkom, odzrkadľujúcim výpoveď arabského bádateľa Ibn Battutu, ktorý sa preslávil najmä ako cestovateľ a  precestoval nielen celý blízky Východ. Architektonicky je Battuta Mall rozložený do pavilónov, ktoré odrážajú vždy inú kultúru. Nájdete tu indický, egyptský, či čínsky pavilón.

Dubai Marina Mall poteší svojou polohou návštevníkov pláže, či prístavu. A Dubai Festival City zas podporí nákupy na brehoch Dubai Creek.

Dubaj je zmesou tradičnej arabskej kultúry a luxusu. A tu mi nedá opomenúť čarovné miesto, kde tradičná arabská kultúra vynikne – Souk Madinat Jumeirah.

Souk Madinat Jumeirah je trhovisko, kde nájdete množstvo obchodíkov s módou, tradičné arabské suveníry, ale i korenie, oleje, obrazy, šperky, či koberce. V blízkosti trhoviska sa nachádza divadlo, reštaurácie či dokonca gondoly na arabský spôsob, z ktorých je nádherný výhľad na už spomínanú ikonu Dubaja Burj al Arab.

Opísať veľkomesto na púšti, kde je všetko možné vidieť a zažiť, a popritom nevynechať to podstatné, čo tento emirát poskytuje, sa mi javí nemožné. Nakoľko Dubaj doslova ponúka všetko. Byť už len v púšti je pre mnohých veľkým zážitkom. Keď sa ocitnete v Dubaji, bol by hriech nespoznať púštnu Safari. Vyskúšať môžete jazdu džípom, na štvorkolkách či jazdu na ťave. Pre milovníkov lyžovania bude iste zaujímavé vyskúšať zjazd na lyžiach po piesočnatých dunách. Krásy púšte si môžete užívať či obdivovať počas dňa, ale i počas noci. Prespať je možné v umelo vybudovaných „púštnych dedinkách“, kde na turistov čaká pestrý program v podobe tradičných arabských pokrmov, nápojov a bohatým výberom tabaku pre vychutnávanie si vodnej fajky. Popri tom ako si pochutnávate na jedle, atmosféru dokresľujú brušné tanečnice, čo určite poteší nejedno pánske oko. Pre dámy bude spestrením skrášľovanie henou.

Jedno je isté – Dubaj vďaka svojej rozmanitosti dokáže okúzliť každého.  

MODERNIZIVANÝ JAGUAR E-PACE: KOMPAKTNÉ SUV DOSTALO NOVÉ MOTORY A VYZERÁ LUXUSNEJŠIE

0

PO MODERNIZOVANÍ MODELOV XE, XF A F-PACE PRICHÁDZA JAGUAR S FACELIFTOM AJ PRE E-PACE. A HOCI NA PRVÝ POHĽAD ZMENY NIE SÚ AŽ TAK VIDITEĽNÉ, POD POVRCHOM JE TO PRAKTICKY NOVÉ AUTO.

Exteriér modernizovaného Jaguar E-PACE celkovo pôsobí elegantnejším dojmom. Pochváliť sa môže pozmenenou maskou chladiča s diamantovým efektom, novým predným nárazníkom a celkom novými LED svetlometmi, ktorých dizajn vytvára podobu „dvojitého J“.

Pozmenená je aj mriežka v zadnom nárazníku a nový inovovaný dizajn dostali aj zadné svetlá. Ich grafika je odvodená od štýlu, aký poznáme z elektrického Jaguaru I-PACE.

Verzia R-Dynamic pridáva efektné čierne prvky a čierne kolesá.

Vo vnútri SUV došlo k výraznejším zmenám. E-PACE dostal nový zábavný systém Pivi Pro s dvojicou LTE modemov a HD zahnutou dotykovou obrazovkou vo vysokom rozlíšení, ktorá má uhlopriečku 11,4 palca.

Novinkou je aj digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca a vylepšenou grafikou či prepracovaný head-up displej poslednej generácie premietajúci informácie na čelné sklo.


K luxusnejšiemu dojmu prispieva aj nový volant, klimatizácia s funkciou ionizácie vzduchu s honosnejšími kovovými ovládačmi a volič automatickej prevodovky s koženým čalúnením.

Tou najdôležitejšou zmenou je ale použitie novej platformy NPTA, ktorá zásadne vylepšuje ovládateľnosť, jazdné vlastnosti a cestovný komfort posádky a to vďaka silnejšiemu ukotveniu prednej nápravy a vylepšenému nastaveniu odpruženia.

Nová platforma umožňuje využívať novú generáciu motorov Ingenium.

Jedine základný dieselový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 120 kW a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou je bez elektrickej asistencie. Ostatné motory sú už všetky kombinované s hybridnou technológiou.

Dieselové motory s mild-hybridnou technológiu potom poháňajú všetky štyri kolesá a sú spojené s 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Z pohľadu výkonu sú k dispozícii ako 120 kW a 150 kW verzia.

Benzínovým základom je trojvalcový motor s objemom 1,5 litra s mild-hybridným pohonom. Produkuje výkon 117 kW a funguje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom predných kolies.

Silnejšie benzínové MHEV verzie sú ďalej vo verzii s dvojlitrovým objemom a výkonmi 147 kW, 183 kW a 220 kW. Spolupracujú s 9-stupňovou prevodovkou a majú pohon všetkých štyroch kolies.

Vrcholom ponuky je plug-in hybrid s označením P300e. Ten spája benzínový trojvalec s objemom 1,5 litra a výkonom 147 kW s elektromotor s výkonom 80 kW poháňajúcim kolesá zadnej nápravy.

Batéria s kapacitou 15 kWh umožňuje elektrický dojazd 55 kilometrov.

Tešíte sa na nový E-PACE? Sledujte náš Facebook alebo Instagram a budete vedieť prvý, kedy sa toto modernizované SUV dostane do nášho showroomu.

Ak hľadáte rodinno-businessové vozidlo už teraz, pozrite si zvýhodnené modely z našej ponuky skladových alebo jazdených vozidiel Jaguar.

Sochár Jakub Trajter: Hmota je len nositeľom obsahu. Naše telo sa v živote neustále vyvíja a mení, avšak to, čo nás identifikuje, zostáva rovnaké

0

Ako prvý na Slovensku pri tvorbe sochy využil 3D tlač. Pracuje s chladnou estetikou, obľubuje kov a snaží sa pri práci s ním hľadať nové možnosti. Tvorí a žije v Bratislave.

Čomu sa aktuálne venujete?

Priebežne sa venujem projektu, ktorý má v rámci revitalizácie vzniknúť na bývalom Gottwaldovom námestí (dnes Námestie slobody, pozn. red.). Spoločne s  architektmi B. Lackovičom a E. Zatlukajom sme vyhrali súťaž na realizáciu Pamätníka revolúcie ´89. Paradoxne pre nás zásadná historická udalosť, a nemá zatiaľ hmotnú realizáciu. Pamätníky zažívali svoj vrchol práve v predošlom režime, pocta neznámemu vojakovi bola v každom meste. Mladí ľudia a teenageri majú – ak vôbec – veľmi skreslenú predstavu o tom, ako sa ako sa žilo pred rokom 1989.

Je dôležité zobrazovať to, čo nevidíme?

Ja si myslím, že áno. Odhaliť  nevidené skutočnosti…je  rozšírenie si obzoru.

Ako povedal Bruce Nauman, „skutočný umelec pomáha svetu odhaľovaním mystickej pravdy.“

…každý z nás však „nevidí“ niečo iné.

Súhlasím. Skutočnosť okolo nás je vystavaná z materiálu. Pre mňa je socha dialóg s materiálom.

Snažíte sa divákom, „konzumentom“ umenia vysvetľovať, čo ste vy videli, resp. nevideli? Alebo toto poznanie nechávate na nich?

Sú ľudia, ktorí vidia, čo som videl ja a sú ľudia, čo vidia niečo svoje. Pre mňa je nový pohľad často zaujímavý.

Predpokladám však, že ak divák vidí v diele niečo iné, než vy, nevnímate to ako nepotvrdenie svojich kvalít.

Určite nie.

(Medzičasom sme sa presunuli do hornej časti ateliéru, v ktorých sú vystavené niektoré diela. Vďaka výbornému svetlu má návštevník pocit, akoby bol v privátnej galérii.)

Ako vznikali tieto diela?

Je tu odliaty bonsaj do bronzu, spojený niťami so svojím tieňom. Teda zhmotnený tieň stromu, zhmotnená nevidená skutočnosť. Rád experimentujem, a preto si bronz lejem sám tu  v ateliéri. V prvom rade komplikovanosť (diela sú obsahovo veľmi bohaté, pozn. red.), a navyše kontakt s dielom, je veľmi dôležitý vo všetkých fázach tvorby. Odlievanie,  je veľa rôznorodých technologických postupov a umelec stráca možnosť vstúpiť do diela, pokiaľ nie je súčasťou.  Pri experimentálnych veciach je každý kontakt autorský. Pri sériovejšej výrobe je to iné. Tam nie je problém, aby remeselník jednoducho skopíroval predlohu.

Povedzme v týchto figurálnych motívoch  rozvíjam podobný aspekt ako u tieňov. Dynamika  tvaru nevidenej skutočnosti. Vzťah formy a obsahu, v tomto prípade okamih, keď sa vedomie odpútava od svojej fyzickej podoby.    

Akým spôsobom určujete, kde táto hranica medzi fyzickým a psychickým vzniká?

Dochádzam k tomu, že hmota je len nositeľom obsahu. Naše telo sa v živote neustále vyvíja a mení, avšak to, čo nás identifikuje, zostáva rovnaké. Ja som stále ja. Telo sa mení, ja ostávam.

Hovorili ste, že niektoré bronzové diela ste možno mali ponechať v pôvodnej surovej podobe. Existuje teda vo vašom prípade aj váhavosť, resp. nespokojnosť s výsledkom?

Počas tvorivého procesu je veľa možností, ako ideu znázorňovať, viesť a tvarovať. Vždy si však volíme jednu cestu a tie ostatné idú v tom momente bokom. Silný moment tvorivého procesu, jedinečnosť okamžiku, kontakt s materiálom.

Aj v živote si vyberáme z rôznych ciest. Kedy ste si uvedomili, že umelecká cesta je pre vás tá pravá?

Už odmalička som mal  bohatú fantáziu. To je aj odpoveď na otázku (úsmev).

Prejdime k obrazom. Tie, ktoré tu visia, sú pomerne temné až chladné.

Takmer všetky sú  „in progres“ . Väčšinou sú to „rozmaľované“ staršie veci, ktoré som už začal dávnejšie premaľovávať. Neviem či niektoré vôbec dokončím. Maľba ma baví a je to skvelý spôsob ako si oddýchnuť, lebo robiť sochy dá zabrať. Pripravujem syna na talentové pohovory, takže teraz kreslíme skôr realistické štúdie, baví ma to ešte viac s odstupom času .

Nachádzame sa v industriálnom priestore a vyzerá to, akoby niektoré diela už mali kus „života“ za sebou.

Áno, viaceré objekty vznikli recyklovaním  materiálov. Napríklad toto dielo (hríby) je vytvorené z nitov, ktoré tvorili spojivo na Starom moste a keď doslúžil, doviezli ich sem do blízkeho kovošrotu. Bývali časy, keď som tam chodil každý deň  ráno a hľadal, čo by sa mi mohlo hodiť, alebo sa len tak inšpirovať. A našiel som tieto „hríby“. Dielo predstavuje lesnú cestičku, na ktorej sa nity trascendentujú; v podobe magických húb zasadených v tuneli, v metafyzickom  charaktere sú schopné sa transformovať a otvoriť nám iné vnímanie, akým je naša materiálna platforma.

V kovošrote ste teda boli obľúbený (úsmev).

Poviem vám, ako som dostal pravidelný návyk na kovošrot. Bola nedeľa, práve som sa vrátil z chalupy a všimol som si, že mi chýba na záhrade bronzová socha. Napadlo mi, že by mohla byť v kovošrote a vedel som, že jediný otvorený je ten pod Prístavným mostom. Cestou som sa zastavil na polícii podať trestné oznámenie a pokračoval som na kovošrot. Všade boli haldy  materiálov, oceľové platne hrubé ako panely, množstvo škrobov a matíc. Vskutku veľmi inšpiratívne miesto, človek vidí množstvo foriem, vzorov a nápadov ležať na obrovských hromadách len tak vedľa seba. Neuveríte, socha tam bola a kúpil som ju naspäť za slušného  rozruchu, ktorý táto udalosť vyvolala.

Kúpil?

Kúpil. Za tridsať eur. Potom som išiel na policajnú stanicu, aby som nahlásil, že som dielo našiel. To bolo zložité, musel som vysvetliť, že nejde o poisťovací podvod. Povedali mi, že vec musia vyšetriť. Predvolali zamestnancov, účtovníčku a majiteľa zberného dvora vypovedať. Tam ma mali potom ozaj radi (smiech). Dal som sochu polícii na expertízu pre odhad škody. Ukázalo sa, že som dielo podcenil. Dielo ohodnotili súdni znalci na viac ako som si ho cenil ja.  No a odvtedy som do kovošrotu začal chodiť častejšie.

Umenie, najmä to vaše, je teda aj ekologické.

Priznám sa, že som nikdy nemal veľký cit pre ekológiu, ale keď sa narodil náš syn Tomáš, uvedomil som ako rýchlo sa dejú niektoré zmeny. Mám rád prírodu, inšpiruje ma a je  pre mňa dôležitá. Tento vzťah sa určite odráža v mojej tvorbe. V pomerne kritickom pohľade na situáciu v podobe katastrofických enviromentov zobrazujem spätnú väzbu prírody. Po dokončení objektu Tsunami sa následne o pár dní stala katastrofa v Japonsku.

Uvedomiť si zodpovednosť za prírodu a prostredie, ktoré vytvárame, musí byť priorita.

Keď spomínate prírodu, tak v záhrade Andreja Rudavského, ku ktorému ste chodili počas svojich štúdií, ste sa museli cítiť fantasticky. Ako si na neho spomínate?

Prežil som s sním toho veľa a najlepšie zážitky mam z obdobia keď sme boli v ateliéri len sami  dvaja . Mal pre mňa  pochopenie. Bol som skôr  „výmyselník“ (úsmev), ale on zo mňa dokázal spraviť precíznejšieho človeka. Keď videl  prvý  tlačený objekt (r.2009, objekt Inkubácia, pozn. red.) bol nadšený, rozprávali sme sa o možnostiach a potenciáli tejto technológie a s odstupom času sa naše slová naplnili. Mal obrovský zmysel pre technológie a moderné veci, stále sa posúval dopredu.

To máte aj vy. Inovátorsky ste v tvorbe použili 3D tlač.

 Transcendovanie digitálnych informácii a experimentovanie sa ešte len začína.

Pri diele Tsunami využil Jakub Trajter techniku 3D tlače.

(V príjemnom rozhovore sme sa presunuli do spodnej časti ateliéru, kde diela vznikajú.)

Cítim sa tu ako v inom svete…

Pozrite sa, tieto srnky. Je to čistá „low poly“  geometria, surová záležitosť.  Chcem ich inštalovať tu v industriálnom prostredí. Sú to v podstate „street art“ objekty. Keď oceľ ešte zhrdzavie, budú vyzerať autenticky. Zvárané železo mi umožňuje svižnú modeláciu a akoby nižšie rozlíšenie. Dáva pocit pominuteľnosti, ale aj hravosti.  

Možno to bude aj symbol istej konečnosti a starnutia…

…alebo aj toho, čo sa v dnešnom svete začína vytrácať.

Ktorý materiál v sochárstve preferujete?

Kov je mi najbližší. Možnosti spracovania  a vlastnosti  kovov pokrývajú moje potreby. Technológia odlievania  bronzu, zváraná oceľ, presný laser alebo expresívna stopa plazmou.  Napríklad pri 3D tlači je výstup veľmi sterilný, posunom do kovu v bronze sa presadí  autonómnosť tradičného materiálu. Spojenie tradičných postupov a materiálov v kombinácii so súčasnými možnosťami a spracovaním otvára nové možnosti.

Pomáha vám niekto s ťažkými prácami?

Mám pár pomocníkov. Majstra, ktorý je každodennou súčasťou už viac ako desať rokov. V prípade potreby sú ľudia, na ktorých sa môžem obrátiť .

Ako a kedy tvoríte? Fixujete sa počas dňa na pevne stanovenú hodinu, alebo tvoríte vtedy, keď máte chuť a náladu?

Nechcem aby to vyznelo nezdvorilo, no ja sa dostanem do pohody, až keď som v ateliéri sám. Medzi piatou až ôsmou hodinou večer som už tak akurát unavený a zároveň uvoľnený pre spontánne nápady. Večer sa mi dobre robia návrhy, ale s materiálmi začíname robiť od rána. Treba dopredu vedieť, čo chceme robiť a prácu „zadeliť“. Priznávam, niekedy je to trochu únavné, preto mám rozrobených viac vecí a dám si zmenu. Realizujem aj dizajnové solitéry, teda úžitkové veci, alebo objekty technického charakteru, ktoré musia byť predovšetkým funkčné. K jednoduchým riešeniam sa treba dopracovať.

Niektoré vaše diela sú rozmerovo veľké a vyžadujú si aj veľký priestor, aby vynikli.

Áno. Zatiaľ sa mi darí ich umiestňovať.

Reflektujete vo svojich dielach spoločenskú náladu? Vplývajú udalosti, ktoré sa dejú, na to, ako vyzerajú vaše diela?

Určite áno. Umenie má v sebe sociálny aspekt. Vo verejnom priestore je to aj zodpovednosť.

Pri spomínanom pamätníku sme ako kolektív autorov intenzívne uvažovali, ako obsah uchopiť čo najlepšie. Je to citlivá téma a významná udalosť. To, ako sa vyvíjala, malo na náš návrh zásadný vplyv. Rozhodli sme sa zachytiť moment tejto udalosti tak ako sa odohrával. Ľudí, čo  sa postavili za myšlienku demokracie. Ich stopy, odtlačky v čase na konkrétnom mieste, s ktorými je možné sa aj dnes identifikovať. Pamätník bude pochôzdnou súčasťou námestia, výpoveď obsahovo bohatá, no objemovo subtílna. Na rozdiel od trendu veľkých objemov a prázdnych obsahov.    

Pred niekoľkými rokmi ste reprezentovali Slovensko na svetovej výstave Expo v Miláne. Čo vám to dalo a čo vzalo?

Podujatia tohto typu sú masového charakteru. Práca a inštalácia na mieste boli skvelá skúsenosť práce vo väčšom tíme ľudí. Musím uznať, že som sa veľa naučil – aj o tom, ako tieto podujatia fungujú. Na Expo sa prídu pozrieť milióny ľudí. Spätná väzba bola veľmi pozitívna, ľudia dodnes reagujú a pamätajú si objekt nerezového vtáka z kôs, nožov, kosákov a lyžičiek.

Podmienky na tvorbu máte veľmi dobré, váš ateliér je priestranný a podnetný. Stretávate sa na Slovensku s nejakými problémami, ktoré by vám tvorbu komplikovali?

Slovensko je malá, mladá a pomerne konzervatívna demokratická krajina.

Je to o prístupe a vnútornom nastavení. Tým, čo neviem zmeniť, sa snažím nerozptyľovať, treba si ísť svojou cestou. Veci sa komplikujú, to je štandard a v tvorbe tomu nie je inak. Ako vravieval môj profesor Juraj Meliš, je to beh na dlhú trať. Naopak, ľudia, ktorých na Slovensku  stretávam, kreatívnych alebo technicky zameraných, sú správne „nakopnutí“. V prvom rade máme malý trh, ktorý nefunguje, ako by mal alebo mohol. Kultúra na Slovensku nebola zatiaľ na programe dňa. Ak si umelec zároveň robí agenta, môže ho to dosť limitovať, časovo a kvalitatívne. Treba  si robiť svoje, tvoriť a byť otvorený. Keď je človek k sebe úprimný, robí veci, ktoré pokladá za správne. Tak sa nestratí.

Foto: Marek Beňo